Nieuwe leden tentoonstelling 12 t/m 27 februari 2022
Een verrassende en gevarieerde tentoonstelling met het werk van de nieuwe leden van ARS:
ARS verwelkomt zeven nieuwe leden, die hun werk op de eerste tentoonstelling van 2022 zullen tonen: Celine van Hoek, Facing Dorith, Stan van Belkum, Sjef Oltheten, Franceline Pompe, Renée de Vries en Robbert van Strien.
We openen de expositie op zondag 13 februari 2022 met muziek van Taco ‘bluesman’ Scheltens. Taco is tussen 15.00 en 17.00 uur bij ARS.
Celine van Hoek vertelt: “Ik ben dol op materiaal met geschiedenis. Wat voor de één afval is, is voor mij een inspiratiebron om iets nieuws van te maken. Ik maak beelden van afgedankte stukken Belgisch hardsteen, die ik uit de afvalcontainer van een steenhouwerij mag vissen. Ik laat zo’n steen vertellen wat hij was, én kan zijn: ik hak het nodige weg, zodat het beeld vrijkomt, en het verhaal zichtbaar. Daarnaast ben ik met olieverf bezig ‘vergankelijkheid te vereeuwigen’…. Liefst op oude, kwetsbare, kapotte of in onbruik geraakte spullen. Wederom om een stukje geschiedenis door te starten, en het te behandelen met liefde, humor en respect”.
Facing Dorith schildert gezichten vol emotie en schoonheid. Zij schildert mensen die haar raken en verwarren, haar schilderijen zijn ontmoetingen met karaktervolle en oorspronkelijke individuen. Dorith zoekt in haar werk naar de intensiteit en (levens-)kracht van het individu, maar ook naar angst, pijn en verdriet. Het proces van het schilderen van iemand kan een bepaalde samenwerking worden, waarin creatieve grenzen worden verlegd.
Stan van Belkum maakt schilderijen van olieverf en andere materialen. Zijn werk is abstract, sterk gelaagd en veelkleurig. Het toeval speelt een grote rol in zijn werk. Stan noemt het water met oevers en reflectie als inspiratiebron. De schilderijen zijn vaak heel fysiek, met veel reliëf. Vanuit dit werk onderzoekt Stan de weg naar 3-dimensionaal.
Sjef Oltheten schrijft dat belangrijke elementen in zijn werkproces verrassing, observatie, reflectie, analyse zijn, zoals de mogelijkheden en het karakter van het materiaal. Of het nu ruimtelijk is, of twee-dimensionaal, het blijft een spel met vlakken, lijnen, ritme, kleur en compositie. Het begin van een nieuw werkstuk kan overal zijn oorsprong vinden, bijvoorbeeld in een stapel houten balken uit de Meelfabriek, of in een uitgebloeide tulp. Meestal ligt het werk vlakbij de bron.
Franceline Pompe: “Ik werk met acryl en textiel op onbewerkt linnen. De onderwerpen voor mijn schilderijen haal ik van nieuwsbeelden en uit de literatuur. Bij modeltekenen is het omgekeerd: enkel door goed te kijken en direct op papier zetten”.
Renée de Vries schildert vooral met acryl- en olieverf, maar maakt ook tekeningen en collages. Zij vindt aanleiding voor haar schilderijen en tekeningen in de visuele wereld om haar heen. Zij werkt voornamelijk figuratief, waarbij een waarheidsgetrouwe verbeelding niet specifiek haar doel is. “Een bepaalde sfeer, de werking van kleur- of lichteffecten en vormcontrasten zijn meer uitgangspunten voor mij”. De Vries werkt graag in series.
Robbert van Strien zijn werk bevindt zich ergens tussen beeldende kunst en vormgeving in. Gebruiksvoorwerpen beschouwt hij als het medium waarin hij werkt, maar hij ontwerpt ze wel op zo’n manier dat ze in hun functie worden aangepast of gehavend. Vaak zoekt hij de parallel tussen evolutionaire aanpassingen in de natuur en de manier waarop gebruiksvoorwerpen zijn ontworpen.