Barthel Brussee: schilderen, sculptuur, animatie

Docent - Barthel Brussee

Je les in 5 woorden
Gezelligheid, techniek, aanpoten, begeleiding op eigen niveau, leerzaam.

Moet je jong beginnen wanneer je creatief talent wilt ontwikkelen?
Liefst wel. Ik heb binnen ARS de Talentenklas opgericht. Een klas met getalenteerde jeugd.

Moet je over talent of ervaring beschikken om aan jouw les mee te kunnen doen?
Motivatie is het belangrijkst. Ervaring kan ook tegenwerken wanneer een cursist vastzit in eigen stramien/opvattingen. Maar daar schuilt ook weer een uitdaging.

Hoe verloopt een les?
Er zijn vaak vroege vogels en dan kan ik mooi alvast wat vragen beantwoorden. Ik loop in een les minimaal twee keer langs bij de deelnemers. Tussen de lessen door beantwoord ik ook appjes van cursisten die om advies vragen. Op woensdagavond hebben we de kneepjes-groep (de fijne kneepjes van de techniek) waar we aan het eind van de les ook samen als groep de werken bespreken.

Welke technieken behandel jij in je les?
Dat is per cursist verschillend. Les op maat waarbij de cursist de techniek bepaalt. We behandelen verschillende stijlen van Richter tot Vermeer. De lessen zijn niet klassikaal en er zit niemand model.

Wat wil je anderen leren over kunst maken?
Het vooroordeel van verwevenheid wegnemen. Kunst creëren is heel veel werken en kijken.

Hoe motiveer je je cursisten (wanneer even de inspiratie ontbreekt)?
Ik ben zelf altijd lekker enthousiast, dat scheelt. Veel technieken boeien me ook. Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk.

Leer je ook van je cursisten?
Ik hoor mezelf dingen zeggen over techniek en theorie en denk dan gelijk: ‘Dit mag ik zelf ook wel eens toepassen’.

Komen deelnemers aan je cursussen terug voor een volgend seizoen?
Sommigen schilderen al járen in mijn lessen.

Welk compliment krijg je wel eens van je cursisten?
Sommige zeggen “Nu leren we eindelijk echt wat!” Wat leuk is dat ik van iedereen weet waar hij mee bezig is. Dat komt voort uit daadwerkelijke interesse. Ook van het werk van beginnelingen volg ik iedere stap.

Leer je ook van je cursisten?
Ik hoor mezelf dingen zeggen over techniek en theorie en denk dan gelijk: ‘Dit mag ik zelf ook wel eens toepassen’.

Wat is je achtergrond?
Ik ben een Leidenaar en na mijn studie Nederlandse letterkunde ben ik gaan illustreren voor literaire tijdschriften. Daarin wilde ik me verder ontwikkelen. Vanaf het moment dat ik op de academie ging wist ik dat ik een geboren kunstenaar ben. Ik ben ook gelijk gestart met exposeren. Ik heb mijn opleiding aan de KABK in Den Haag gevolgd en ben daar afgestudeerd in grafiek/tekenen. Echt schilderen leerde ik op de academie. Naast schilderen heb ik ook lang gebeeldhouwd. Tot 2004 was ik deel van het Kunst uitschotteam: We maakten kunst die we zonder vergunning plaatsten. Verder ben ik actief als striptekenaar. ‘Dada in Leiden’ is een van mijn gepubliceerde albums. Ik geniet erg van de schilderfietstochten die ik maak, waarbij ik veel kleine schilderijtjes maak van alles dat me onderweg raakt. Online kan men deze fietstochten meebeleven. Ik zit ook in een band. We treden af en toe op.

Omschrijf je eigen kunst
Ik schilder naar waarneming. Vaak relativerend en met humor. Soms heeft het werk iets karikaturaal. Verhalend ook. Ik doorbreek graag clichés. Wat als onbenullig wordt gezien geef ik graag aandacht. Niet alleen de molen heeft een plaats in mijn landschappen, maar ook de klikobak.

Wat doet creëren met jou?
Een dag niet gemaakt is een dag niet geleefd. Er moet iets gemaakt worden.

Website Barthel Brussee

Barthel Brussee