DISPLACED PERSONS

Groepstentoonstelling
25 juli t/m 17 augustus 2025

Hanan Saif
Tarek Arabi
Janine Melai
Koen de Vries
Allart Lakke

De show getiteld ‘Displaced Persons’ is rond de persoon van Hanan Saif (1987) opgebouwd. Zij wordt vervolgd en is politiek vluchteling sinds 2023 in Nederland gevestigd.

Hanan bevindt zich in de positie van de outsider, zij wordt vervolgd vanwege haar geloof, ze behoort namelijk tot de Druzen, een ethno-religieuze minderheid in het Midden-Oosten, ontstaanvanuit een mystieke stroming in de sjiitische islam.

Drie essentiële fundamenten voor de Druzen zijn: geloof, eer en land.

In een video is te zien hoe zij haar haar afknipt vanwege de voorschriften die in Syrië en Iran gelden. Een schrijnend beeld van onderdrukking.

‘Displaced Persons’ brengt werk samen van Hanan Saif, Tarek Arabi, Janine Melai, Koen de Vries en Allart Lakke. Alle werken zijn specifiek geselecteerd rondom de thematiek van de vluchteling, de show toont dus werk over dictatuur, repressie, censuur, oorlog en geweld.

Van Janine Melai (1954) is de foto waar een kind op schoot van de moeder zit. Het onschuldige kind is Vladimir Putin. Netanyahu, Kim Jong Un, Xi, Trump, zij zijn allen kind geweest.

“Oorlogen, conflicten, het houdt maar niet op. Als kind van door oorlog getekende ouders, die werkten aan vrede en nooit meer. Van en voor de kinderen niets dan goeds.”

“Displaced Persons herdenkt dat Leiden in 1995 Stad van Vluchtelingen als trots motto droeg. Wij omarmen ook nu, in 2025, de vluchtelingen en het werk van Hanan Said en Tarek Arabi staat centraal in de show…”

De groep ‘Zelfportret als een legereenheid’ is van beeldhouwer Koen de Vries (1966). De identiteit van de soldaat wordt opgeheven door het uniform, maar door de legereenheid uit één persoon, een zelfportret, te laten bestaan rijst de vraag naar identiteit alsnog op. Wie en wat is een soldaat?
“Als zoon van door oorlog getraumatiseerde ouder heb ik gezien dat een oorlog een heel mensenleven meegaat en verder, ook bij mij gaat dit verder.”

“Toen er ook in mijn naam een ongelegitimeerde oorlog werd begonnen was dit voor mij de aanleiding om daar tegenover beelden te plaatsen.”

Allart Lakke (1961) laat een serie drieluiken zien ontwikkelt in de context van het thema censuur. Het zijn sculpturen, “an sich”, die hun fundament hebben in het Middeleeuwse drieluik. De asymmetrische drieluiken hebben bijnamen als Blanda, W.A.S.P. of Witte Swastika, namen ingegeven door hun grootte, tactiliteit, kleurcoating, gravering en/of andere uiterlijke kenmerken. De luiken geven daardoor gedeeltelijk hun betekenis prijs en die ontsluit zich volledig als de vleugels geopend worden. Na gebruik sluiten!

Tarek Arabi (1986) stelt in zijn artistieke werk het bestaan van het triplisme voor als artistieke methode. Triplisme in kunst geeft het vermogen om het niet-grijpbare uit te drukken, zoals leven, tijd, energie, zintuigen, ziel etc. Dat doet de schilder door ernaar te verwijzen met de componenten die hij in het beeld plaatst.

OPENING
Vrijdag 25 juli om 16.00 uur door Jan Laurier, voormalig wethouder (1993-2002) en ondermeer verantwoordelijk voor vluchtelingen en asielzoekers in Leiden.

stad van vluchtelingen

Aankomend

DISPLACED PERSONS

van vrijdag 25 juli t/m zondag 17 augustus

vrijdag, zaterdag en zondag van 13:00 uur tot 17:00 uur

Ars Aemula Naturae, Pieterskerkgracht 9a, Leiden