Met welke vijf woorden zou jij je les omschrijven?
Boetseren/Beeldhouwen met model. Het leren zien staat centraal, verhoudingen, proporties en expressie. Wij werken aan het hele naakt, een torso of een portret/buste van een man of vrouwelijk model en soms maken wij een reliëf.
Moet je jong beginnen wanneer je creatief talent wilt ontwikkelen?
Dat is niet nodig. Op elke leeftijd kan je beeldende creativiteit ontwikkelen. Vaak zijn mensen daar niet eerder aan toe gekomen en zijn zij zich niet bewust van hun eigen creatieve vermogens. Soms zijn ze heel verbaasd over wat ze kunnen.
Moet je over talent of ervaring beschikken om aan jouw les mee te kunnen doen?
Ervaring is niet nodig en talent ontwikkelt zich en groeit vanzelf. Mijn lessen zijn heel individueel gericht. Iedereen wordt individueel begeleid. In zekere zin loop ik mee op het pad van de deelnemer om dingen aan te reiken die zij nog niet weten.
Hoe verloopt een les?
Als wij in de les de hele naaktfiguur of een torso van een man of vrouw gaan boetseren, dan neemt het model eerst drie verschillende poses aan die wij gaan schetsen. Uit deze drie poses kiezen wij dan de meest interessante stand. Aan deze stand gaan wij dan 4 lessen werken. Het model staat of zit op een draaiplateau, zodat van alle kanten de stand goed bestudeerd kan worden. Wij werken veel in chamotte klei. Als het beeld klaar is en dat nodig is wordt het uitgehold. Het wordt gedroogd en gebakken en eventueel daarna gekleurd of geglazuurd. Er kan ook gewerkt worden in boetseerwas op koperarmatuur voor een brons exemplaar.
Met portret slaan wij het schetsen over en beginnen wij meteen met de opbouw levensgroot.
Welke technieken behandel je in je les?
Alle boetseer- en keramische technieken. Deze komen vanzelf al werkende aan de orde. Ze worden ondersteund met voorbeelden/boeken.
Hoe motiveer je cursisten (wanneer even de inspiratie ontbreekt)?
In de les is eigenlijk altijd inspiratie. Er is een levend model: een mens man of vrouw die ik zorgvuldig uitzoek. Zit iemand vast in de techniek, dan wordt deze techniek aangereikt. Ook bespreek ik bekende beeldhouwers en laat ik ter inspiratie hun werk zien zoals o.m. Maillol. Giacometti, Henry Moore, Barbara Hepworth, Wij gaan soms met de groep naar speciale beeldententoonstellingen. Een bezoek aan de bronsgieterij is ook mogelijk bij voldoende belangstelling. Dit varieert van groep tot groep. Alle facetten van het vak komen aan bod.
Leer je ook van je cursisten?
Altijd. Er is altijd uitwisseling.
Komen deelnemers aan je cursus terug voor een volgend seizoen?
Veel cursisten komen terug. Er zijn zelf een paar die al meer dan 10 jaar de lessen bij mij volgen. – 2 –
Welk compliment krijg je wel eens van je cursisten?
Dat ik een goede en inspirerende docent ben.
Wat maakt jouw cursus leuk voor de deelnemers?
Ik laat iedereen veel vrijheid in benadering. Iedereen heeft een eigen interpretatie/handschrift die zij kunnen ontwikkelen. Ze mogen ook van mij abstract werken. Alles is mogelijk als het maar binnen de technische mogelijkheden valt in de lesruimte en de lestijd.
Moeten cursisten naar de les zelf materiaal meenemen?
Alleen een doos, waarin de klei bewaard kan worden. De rest is allemaal aanwezig. Soms een paar eigen boetseerhoutjes waarmee ze het fijn vinden om te werken.
Wat is je achtergrond/opleiding?
Vrije Academie te Den Haag, grafische technieken en beeldhouwen. En Atelier 63 te Haarlem. Inmiddels heb ik al jaren een atelier op De Olmenhorst in Lisserbroek
Hoe omschrijf je je eigen werk?
Ik maak beelden in brons, over het algemeen figuratief. Tevens werk ik al ruim 10 jaar in versmolten glas “glasfusing”.
Wat wil je andere leren?
Ik wil hen aanmoedigen nieuwe dingen in zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen.
Wat doet het creëren met jou?
Het is een levensbehoefte. Je maakt iets unieks dat er nog niet is.