Juryleden
- Paul Minnebo, lid ARS
- Nicole Roepers, conservator actuele kunst Museum De Lakenhal
- Bert Steensma, oud-docent kunst en beeldende vorming VO
Deelnemende scholen
- Marecollege
- Bonaventura College, Burggravenlaan
- Stedelijk Gymnasium, locatie Socrates
Vooraf
Wat viel ons als jury op?
- De kwaliteit van de werken dit jaar is hoog, met soms maar kleine verschillen.
- Inhoudelijk varieerden de kunstwerken van mooie en soms heel moedige persoonlijke verhalen tot maatschappijkritische onderwerpen en universele vraagstukken. Puur abstract werk is er minder; dat zegt ook iets over de tijd waarin we leven.
- Er is een grote diversiteit aan soorten materialen en technieken te zien: tekenkunst, schilderkunst, fotografie, animatie, digital kunst, textiel, gemengde technieken en ruimtelijk werk.
- De kunstwerken zijn zeer professioneel aangeleverd en de tentoonstelling is heel evenwichtig ingericht. Hierdoor komen alle kunstwerken goed tot hun recht. Dat verdienen ze ook. Hulde voor de inrichters!
- Meer dan gebruikelijk zien we series of verzamelingen.
- Dit alles doet de jury deugd. Kortom: een plezier om naar te kijken.
Waar heeft de jury naar gekeken?
We hebben vooral gekeken naar:
- in eerste instantie: de uitstraling
- de inhoud of het idee (waar gaat het werk over?)
- de vormgeving/compositie (hoe is de inhoud beeldend verwerkt, hoe komt het bij de kijker over?)
- de gekozen materialen en technieken (kunde/ambacht)
Prijzen
De opdracht was: eén hoofdprijs, twee tweede prijzen. Daar redde de jury het niet mee: daarom ook drie eervolle vermeldingen.
Eervolle vermeldingen (willekeurige volgorde)
‘Van toen’ door Stephanie Kemme (Stedelijk Gymnasium, locatie Socrates)
Dit werk is een serie van zeven tekeningen in vetkrijt. Ze zijn geïnspireerd op foto’s uit het familiearchief. Stephanie heeft de tekeningen vlot en trefzeker geschetst, ze zijn evenwichtig en vrolijk van kleur en raak op het papier gezet. Een heel mooie serie die op vrolijke wijze ontroert.
‘Architectonische fantasie’ door Anique Koolmoes (Stedelijk Gymnasium, locatie Socrates)
Anique maakte een maquette van een soort recreatief observatorium. Veel glas om van binnen naar buiten te kijken. En om ‘s nachts de sterrenhemel te kunnen zien natuurlijk. De jury vindt het een boeiende constructie, opgebouwd uit spinnenwebmotieven. Dus stevig en zichtbaar met veel geduld en liefde gebouwd. Goed vinden wij ook de transparantie van het gebouw. Elk aanzicht ziet er anders uit. Het gebouw zou zo maar een paviljoen voor de volgende Floriade kunnen zijn. Zo die er ooit nog komt natuurlijk.
‘A Day in the Life’ door Lily McAlpine (Stedelijk Gymnasium Leiden, locatie Socrates)
Lily heeft het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Een animatie maken is geen sinecure. Zij koos ook nog eens voor een pittig onderwerp: het leven van een figuur die aan een eetstoornis en morfodysforie lijdt. Niet mis. Knap hoe Lily in drie minuten de problematiek verbeeldt in een heel aantrekkelijke tekenstijl en hoe zij een heftig onderwerp toch met enige luchtigheid vormgeeft. Het raakte de jury.
Gedeelde tweede prijs (willekeurige volgorde)
‘De aard van het beest’ door Nina Schepers (Marecollege)
In dit schijnbaar vrolijke tafereel nemen dieren de ruimte terug die door de mensen is afgenomen. Nina slaagt erin om dit onderwerp met veel gevoel voor detail maar ook met humor in textiel uit te werken. Als kijker kun je eindeloos dwalen in dit landschap waar mensen en dier zich tot elkaar verhouden. Ondanks het gebruik van platte vlakken en een veelheid aan vorm en kleur heeft Nina er een krachtige compositie van gemaakt.
‘The Legend of Ahmya and Mitsu’ door Anna Nguyen (Bonaventura College, Burggravenlaan)
Anna maakte een serie van drie prints, resultaat van een combinatie van Fine Art Photography en Digital Art. Zij is bewonderaar van Japanse kunst en vertalingen door westerse kunstenaars daarvan wat goed in het werk is terug te zien. Voor deze serie liet zij zich inspireren door Japanse mythologische verhalen en dan specifiek door kitsunes: menselijke vossen. De serie gaat over de bescherming van de mensheid door het evenwicht tussen goed en kwaad. De jury was gecharmeerd van de beeldtaal en de poëtische en tegelijkertijd raadselachtige eenheid van de drie werken als geheel. Verhalend werk in dynamische composities. Zichtbaar is dat Anna heel goed de digitale technieken in de vingers heeft.
Hoofdprijs
Hoewel het voor de jury erg lastig kiezen was, waren we toch unaniem in de keuze van de winnaar. Wat deze maker bewijst, is dat je niet ver hoeft te reizen of diep in je brein hoeft te graven om inspiratie op te doen. Sterker nog, je hoeft alleen maar goed om je heen kijken om in alledaagse dingen een mooi beeld te zien. Honderden keren fiets je van school naar huis en weer terug, zonder je echt bewust te zijn van je omgeving. Deze leerling hééft onderweg goed gekeken en zag verrassende motieven voor haar foto’s. Elke foto is raak: mooie uitsneden en composities en als serie verrassend in opbouw en presentatievorm. Concept, vorm en uitvoering komen hier voorbeeldig samen.
De winnaar van YoungstARS 2023 is: Tippe Kok met ‘Heen, Weer, Zien’ (Stedelijk Gymnasium, locatie Socrates)