Juryleden
- Jacqueline van Hinsberg, docent kunst beeldend en kunstgeschiedenis VO
- Renée Volkers, conservator moderne kunst Museum De Lakenhal
- Bert Steensma, oud-docent kunst en beeldende vorming VO
Deelnemende scholen
- Marecollege
- Bonaventura College (Burggravenlaan)
- Stedelijk Gymnasium Leiden (Athena/Socrates)
- Rijnlands Lyceum (Oegstgeest)
- DaVinci College
Vooraf
Allereerst de complimenten aan álle deelnemers. Het is niet mis om vaak heel persoonlijk werk in een tentoonstelling met het publiek te delen. Verder hopen we dat zo’n tentoonstelling leerlingen stimuleert met het maken van beeldend werk door te gaan, in of buiten de school.
Wat viel ons als jury op?
- De gemiddelde kwaliteit van de werken is hoog, met soms maar kleine verschillen.
- Inhoudelijk varieerden de kunstwerken van mooie en soms heel moedige, persoonlijke verhalen tot maatschappijkritische onderwerpen.
- Er is een grote diversiteit aan soorten materialen en technieken te zien: tekenkunst, schilderkunst, fotografie, textiel, gemengde technieken en ruimtelijk werk.
- De kunstwerken zijn professioneel aangeleverd en de tentoonstelling is evenwichtig ingericht. Hierdoor komen alle werken goed tot hun recht. Dat verdienen ze ook. Dank aan de inrichters: Christiaan van Tol (ARS) met hulp van leerlingen van de International School Rijnlands Lyceum.
Dit alles doet de jury deugd. Kortom: een plezier om naar te kijken.
Waar heeft de jury naar gekeken?
- de uitstraling of zeggingskracht (hoe komt het werk bij de kijker over?)
- de inhoud of het idee (waar gaat het werk over?)
- de vormgeving van de voorstelling (hoe is de inhoud beeldend verwerkt?)
- de gekozen materialen en technieken (kunde en ambachtelijkheid)
Prijzen
Er is een hoofdprijs, een tweede prijs en een derde prijs. Daar redde de jury het niet mee: daarom ook drie eervolle vermeldingen. En daar beginnen we mee.
Eervolle vermeldingen (willekeurige volgorde)
‘Nilli Cribrum’ door Yannick Samuel Wilthof – ook winnaar van de publieksprijs (DaVinci College)
Yannick wil met zijn werk de beschouwer laten zien hoe iemand met hypersensitiviteit zich voelt. Hij heeft het zich daarbij niet gemakkelijk gemaakt. In dit zeer persoonlijke olieverfschilderij stelt Yannick zich nogal kwetsbaar op. Het is een pittig onderwerp, verbeeld in een heftige voorstelling: een torso in vier richtingen geketend met de handen op de rug gebonden. Het hoofd explodeert. Het schilderwerk vinden wij krachtig en expressief. Het geheel laat de beschouwer niet onberoerd.
‘Erfgoed’ door Karel Cohen Stuart (Stedelijk Gymnasium, locatie Socrates)
Twee jaar geleden begon Karel aan dit werk, in een poging (zoals hij zelf zegt) om zijn familie-erfgoed, gedachtes en herinneringen in een soort tijdscapsule weer te geven. Achteraf vindt hij sommige onderdelen van zijn tekening wat ongemakkelijk en persoonlijk. Hij denkt dat de inhoud voor de beschouwer te symbolisch zal zijn, maar hoopt dat de vormgeving dat goedmaakt.
Met dat laatste is de jury het volkomen eens. Het monnikenwerk met het witte potlood in de vorm van een soort graphic novel intrigeert ons en is zeer fraai getekend. Er valt veel te zien en te ontdekken, al blijkt inderdaad niet alles doorgrondelijk. Dat maakt het werk ook spannend.
U moet wel op de knieën om het werk van Karel te bewonderen.
‘Eet smakelijk!’ door Florien Bakker (Marecollege)
Florien heeft voor ons de tafel gedekt. Er staat vis op het menu. Met haar presentatie maakt Florien inzichtelijk dat de vis vol zit met plastics en ander door de mens gedumpt afval. Zo krijgen we een koekje van eigen deeg op ons bord. Die boodschap vindt de jury sterk verbeeld: een verhaal met een moraal. Mooi vinden wij ook het contrast tussen het fijne borduurwerk van het tafelkleed en de rauwheid van de maaltijd op tafel.
Derde prijs
‘Pink and Blue’ door Zephyr Idsinga (Rijnlands Lyceum)
Zephyr houdt van dieren die we in het algemeen, ten onrechte, verafschuwen: insecten. Door met haar werk in te zoomen op de fraaie details van een sprinkhaan zet zij haar opvatting kracht bij. Opmerkelijk vinden wij de bijzondere uitsnede, zodat het werk op enige afstand iets abstracts krijgt, maar dichterbij de kenmerken van het insect onmiskenbaar weergeeft. De kleuren pink and blue vinden wij mooi tot een geheel gecombineerd. We dachten even dat Zephyr met acrylverf had geschilderd, maar dat blijkt gouache te zijn. Goed gedaan, want lastig. Tot slot zien wij dit werk gemakkelijk als onderdeel van een te maken serie over insecten. Misschien komt het daar nog eens van.
Tweede prijs
‘Laatste dans’ door Elisa Keen (Stedelijk Gymnasium, locatie Athena)
Er zijn van die werken die op afstand direct intrigeren. Laatste dans van Elisa is er zo een. Dat komt vooral door het harmonisch samengaan van twee figuren, de gekozen kleur en het gebruikte materiaal. Elisa vindt dat als je je wilt ontwikkelen, je het verleden moet loslaten. Zij wil met dit werk laten zien dat de danseres door de andere figuur naar het verleden wordt teruggetrokken. In de toekomst staat er altijd weer wat nieuws te wachten.
Elisa koos voor een bepaalde mate van abstractie, maar zonder de figuratie geheel los te laten. De jury vindt dat een sterk punt. Ook de ongewone materiaalkeuze, textiel met verharder, sprak ons zeer aan, evenals de dynamiek van de voorstelling. Gezien de monumentaliteit van Laatste dans zien wij dit werkstuk zonder enige moeite in het groot in brons uitgevoerd.
Hoofdprijs
Hoewel het voor de jury erg lastig kiezen was, waren we toch unaniem in de keuze van de winnaar. Echter bleek het werk te veel overeenkomsten te vertonen met een reeds bestaand kunstwerk. Het werk is daarop teruggetrokken als inzending voor YoungStARS 2024. Dientengevolge is er dit jaar geen eerste prijs.