Saskia Masselink: schilderen, tekenen, illustreren, performances, theater

Docent - Saskia Masselink

Met welke vijf woorden kun je jouw les omschrijven?
Verwachting, uitdaging, nieuwsgierigheid, enthousiasme en spontaan. Cursisten staan open voor input en zijn enthousiast, dit schept ook een verwachting over de invulling van de les.

Moet je jong beginnen wanneer je creatief talent wilt ontwikkelen?
Dit hoeft niet. Je bent nooit te oud om te leren. In de cursus modeltekenen/schilderen geef ik les aan volwassenen (minimumleeftijd 18 jaar) en ik geef ook met plezier teken- en schilderlessen (creatief denken) aan kinderen en jongeren zoals Talentklas en Tekenlab.

Moet je over talent of ervaring beschikken om aan jouw les mee te kunnen doen?
Nee dat hoeft niet. Als je maar open staat om te durven, om te doen en kijken wat er dan gebeurt. Ik wil cursisten leren kijken en het vertrouwen te krijgen in wat ze kunnen. Je kunt meer dan je denkt! Je kunt leren ontdekken met welke materialen en technieken jij je kunt uitdrukken. Cursisten komen om te leren, ook om te ontspannen door even los te komen van dagelijkse beslommeringen, door in de les even in een andere wereld te stappen.

Hoe verloopt een les?
Ik stuur zo nu en dan in de groepsapp een opdracht of tips/ideeën zodat cursisten zich kunnen voorbereiden. We starten de les vaak even met “losmaken”, schetsen en focus op het modeltekenen krijgen. Iedere cursist werkt met zijn eigen techniek (inkt, olieverf, tekenen). Er is een mogelijkheid om eigen technieken te verbeteren of nieuwe materialen en technieken uit
te proberen, elke cursist kan individueel begeleid worden (maatwerk). Het maakt niet of je een gevorderde of beginner bent. Je kunt ook van elkaar leren.
Vaak eerst korte poses van het model, daarna een langere. Ik geef iedere cursist op
maat les, reageer op wat die cursist nodig heeft. Ik moedig aan dat cursisten – als ze
hiervoor tijd willen en kunnen vrijmaken – om thuis te oefenen (ik geef soms huiswerk
mee). In de les zelf – met model – kunnen ze het dan toepassen. Een bepaalde periode in de cursus kan er aansluitend twee weken aan een stand van het model gewerkt worden.

Welke technieken behandel je in jouw les?
We beginnen vaak met schetsen met basismaterialen zoals houtskool/ conté etc. op A4, A3 of grotere schetsvellen. En daarna kun je door met deze materialen, om het kijken en tekenen van het model te beheersen en daarna het materiaal en de techniek uitbreiden naar pastelkrijt of acryl/olieverf of waterverf/inkt. Ook is het werken op een voor beschilderde achtergrond heel waardevol om te ontdekken wat kleur en contrast doet.

Hoe motiveer je je cursisten (wanneer even de inspiratie ontbreekt)?
Met enthousiasme en afwisseling. Ik wil dat de cursisten na een les met een goed gevoel naar huis gaan. Wanneer je 10 tekeningen maakt en eentje is goed dan is de les al geslaagd, ook van je fouten leer je. Het gaat vooral om leren kijken en ervaren, en daarna om anatomie, om
teken- of schildertechnieken. Wanneer je een techniek beheerst is het ook een uitdaging om eens andere materialen of technieken uit te proberen. En dan soms ontdekken dat je jezelf beter kunt uitdrukken met ander materiaal of techniek. Cursisten leren met grote en kleine stappen de kneepjes van het vak en het onderwerp waar ze mee bezig zijn.

Leer je ook van cursisten?
Ja zeker, het is een wisselwerking. De cursisten leren van mij en ik van de cursisten. Door ideeën van cursisten, van hoe ze mijn uitleg en opdracht oppakken en uitwerken, ook qua technieken, is soms verrassend om te zien. Het haalt me uit mijn eigen verhaal en houdt me scherp.

Komen deelnemers aan je cursussen terug voor een volgend seizoen?
Ja de meesten wel. Er zijn cursisten die jaren blijven komen en nog steeds blijven leren. Er zijn ook cursisten die de groepsdynamiek en het moment in de week als een prettige ervaring
zien. Voor sommigen is het een onderdeel waar ze even aan willen proeven en dan weer
overstappen naar een andere cursus. Nieuwe cursisten beginners of gevorderden worden meestal goed opgenomen in een bestaande groep.

Welk compliment krijg je wel eens van je cursisten?
Dat ik een goede en enthousiaste docent ben, verder kun je het beter aan de cursisten vragen.

Wat maakt jouw cursus leuk?
Mijn cursus is afwisselend waardoor je kunt ontdekken waar je open voor staat, voor wat je zelf wilt leren. Als cursist kun je eigen lesdoelen bedenken.

Moeten cursisten naar de les zelf materiaal meenemen?
Schetspapier, houtskool, basismateriaal. Ik neem wel eens materiaal mee, bijvoorbeeld wat acrylverf of grote Chinese penselen, spalters, rietpennen, bister et cetera, zodat een cursist een nieuw materiaal kan uitproberen voor het zelf aan te schaffen.

Wat is je achtergrond?
Ik ben in 1989 afgestudeerd aan de KABK in Den Haag en heb in 2010 aan de HKU in
deeltijd de 1e graads docentenopleiding beeldende vorming gedaan. Ik heb een eigen werkplaats waar een lithopers en een etspers staan. Ik maak deels gebruik van de houtsnede en lithografie techniek om mijn werk vorm te geven. Ik heb vele jaren projecten gedaan waarin ik werkte als performer (live tekenen) i.s.m. regisseurs, musici en acteurs in theaters in Nederland, België en Frankrijk.

Hoe omschrijf je je eigen werk?
Ik houd o.a. van het oude ambacht in de kunst en van direct en indirect werken zoals tekenen met inkt of verf. Ik heb een snel handschrift, al gaan mijn werken pas (na langere tijd) naar buiten als ik het goed vind. Een tekening in inkt vertaal ik af en toe in een grafische techniek om zo tot het gewenste resultaat te komen. Het combineert mijn handschrift en vormentaal.

Wat doet creëren met jou?
Ik krijg er energie van en het geeft een positief doel in mijn leven. Je kunt altijd en overal
je ideeën op papier zetten en omzetten in iets wat je dichter bij je doel brengt en daarna
heb je weer een nieuw doel. Het blijft oneindig. Het creëren moet voor mij een doel
hebben en van daaruit kijken hoe je het wilt tonen aan de buitenwereld. De omgeving/locatie kan ook de inspiratiebron zijn waar het werk ontstaat of door een samenwerking met andere kunstenaars waar je weer op reageert en daardoor creëert.

Website van Saskia Masselink

Saskia Masselink