Duo-tentoonstelling van Allart Lakke en Lisa van der Heijden van 26 juni t/m 11 juli 2021
Allart Lakke, post-conceptueel kunstenaar, laat een serie drieluiken zien die haar oorsprong hebben in de drieluiken, prototypes, die hij in 1999 met Onno Schilstra ontwikkelde in de context van het thema censuur en religie (zie Museum De Lakenhal). Het zijn sculpturen, “an sich”, die hun fundament hebben in het Middeleeuwse drieluik. Ze hebben bijnamen als de Zwarte Madonna, Der Engel en Der Fette, namen ingegeven door hun grootte, massiviteit, tactiliteit, coating en materiaal of de verbeelding van de kunstenaar. Ze geven daardoor niets van de betekenis prijs. Die ontsluit zich niet zo maar, ook niet als de vleugels geopend mogen worden.
Lisa van der Heijden (Jacob Hartog Prijs 2021) laat recente schilderijen van groot formaat zien. Haar non-figuratieve werk is opgebouwd met vele dunne lagen olieverf. Kleur is in beweging. Op deze wijze ontstaan lichte en donkere “Farbräume” die zich steeds subtieler manifesteren in zich verdichtende en uitdijende, overvloeiende en gescheiden kleuren. De donkere werken laten de peilloze, geheimzinnige wereld zien waaruit alles voort komt. De lichte een heldere speelse, maar niet minder geheimzinnige wereld, die juist door de helderheid naar de oorsprong terug verwijst.
De verbinding tussen het werk van Allart Lakke en van Lisa van der Heijden is niet alleen te vinden in de Zwarte Madonna en de Zwarten, maar ook in de vraag wat onder het oppervlak zit, of wat een gesloten drieluik verbergt.
Op zondag 27 juni 16.00 uur opent Meta Knol de tentoonstelling in de tuin van ARS.