De fotografie van Wendy van Baar wordt gekenmerkt door monumentale en poëtische beelden die verwondering oproepen. Haar natuurfoto’s variëren van groots en woest tot klein en verstild, soms haarscherp, soms onwerkelijk. Terugkerende thema’s in haar werk zijn natuur, leven en dood, vergankelijkheid en de elementen.
Sinds haar afstuderen aan ArtEZ in 1994 heeft Wendy zich ontwikkeld door het subtiel bewerken van foto’s, waarmee ze nieuwe landschappen tot leven bracht. In de loop der jaren is haar focus verschoven: sinds 2016 werkt ze voornamelijk in serie, waarbij ze de kracht van pure, onbewerkte fotografie verkent met een macrolens en een scherp oog voor detail. Kleine voorwerpen uit de natuur krijgen een bijzondere rol en bieden een vernieuwend perspectief. Landschappen blijven een inspiratiebron, maar worden op een andere manier benaderd. Zo krijgen de waterdruppels op een wastafel uit de serie ‘Wat er is’ een onverwacht landschappelijk karakter.
Hoewel haar fotografie tegenwoordig grotendeels onbewerkt is, brengt ze af en toe nog subtiele bewerkingen aan om specifieke ideeën te verbeelden, zoals in ‘Post Mortem’. In deze serie staan vragen over de dood centraal. De watervogels, ooit levend en aanwezig, zijn zorgvuldig uit het beeld verwijderd-alleen de golven blijven zichtbaar, als stille sporen van hun eerdere bestaan.